reklama

31. BJD z pohľadu dvoch generácií

Tohto roku som sa rozhodla, že najkrajší darček k narodeninám si nadelím sama. Nebudú to žiadne handry, knihy ani hmotné statky. Darujem si nostalgické spomienky na mladosť- darujem si jeden večer na BJD.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

31. BJD z pohľadu dvoch generáciíTohto roku som sa rozhodla, že najkrajší darček k narodeninám si nadelím sama.Nebudú to žiadne handry, knihy ani hmotné statky. Darujem si nostalgické spomienky na mladosť- darujem si jeden večer na BJD. Niekto si povie, že to nie je problém. Iste. Pokiaľ žijete v hlavnom meste. Pre nás ľudí zo zvyšku Slovenska to znamená veľa malých problémov, ale aj víťazstiev .Od kúpy lístkov, až po zabezpečenie toho, kto sa nám postará o psa. Keďže som na BDJ chodievala ako vysokoškoláčka, bola som veľmi rada, že mi spoločnosť mali robiť manžel a dcéra. Tá je presne v tom istom veku, v ktorom som aj ja prežila svoje prvé džezové dni. Verím, že pri toľkej dobrej muzike, ktorú na BJD bude počuť, sa u nás doma nezvýši priestor pre Kontrafakt, ktorý napriek svojej tolerancii pre ich vulgarizmy, jednoducho neznesiem. Darček to bol úžasný, nemal chybu. Znovu tá fantastická atmosféra, kvalitní muzikanti. Už po prvom vystúpení maďarskej skupiny Bollo Quartet, s fantasticky hrajúcim saxofonistom, som si povedala, že takýto začiatok postavil latku veľmi vysoko. Potom už nasledovali nádherné severské a balkánske motívy a tie ma presvedčili o tom, že folklór je nevyčerpateľný. Pri vystúpení Beefólku som bola na 100% presvedčená, že stupňovať večer bude ťažké. Chvalabohu mýlila som sa. Funk Unit s Nilsom Landgrenom nás doslova roztancovali. A keďže väčšina ľudí prišla hlavne na Davida Sanborna, myslím, že jeho vystúpenie prekonalo všetky očakávania. Veľmi sa mi páčila aj myšlienka stageu B, aj keď sa priznám, že prestávky neboli dlhé a vynikajúce obsadenie hlavného pódia ma nútilo ostať práve pri ňom. Nechcelo sa mi predierať cez množstvo ľudí, fajčiacich na chodbe. To bola tiež jediná vec, ktorá mi na BJD vadila. Ale keďže som tolerantný nefajčiar, nebrala som to tragicky. Viem, že keby to usporiadatelia robili tak ako by mali, ostalo by nás- nefajčiarov len zopár. Večer to bolnádherný. A čo na to moja dcéra ? Tú som si pozvala do tohto blogu ako hosťa. Sedím vo svojej izbe, z notebooku mi hrá Kontrafakt (ktorý moja mama, nemôže ani cítiť) a píšem tento blog . Dnes ráno okolo štvrtej sme sa vrátili z „džezákov“. Bolo to pre mňa „tenkrát poprvé“. Jazz v našej rodine obľubujeme všetci. Keďže sme ale veľmi „busy“, kupovanie lístkov sme vždy nechali na poslednú chvíľu a deň pred začatím akcie sme sa rozčuľovali, že už sú vypredané. V zime som sa v jednej čajovni skamarátila s Peťom Lipom mladším a Paľkom Berezom, ktorí tento rok vystupovali na BJD pod názvom Nu Nylon Family. Ich hudbu mám veľmi rada a tak som si ich nechcela nechať ujsť. Úlohu kupovača lístkov som teda zobrala na seba.Po asi pól hodine mačkania sa v dave pred vstupnou bránou do PKO sme sa dostali dovnútra. Až na menší slovný súboj môjho otca s akýmsi nervóznym chlapíkom (ohľadne toho kto sa predbieha a kto nie) a následne na to na môj menší nervový záchvat (bol to poriadny trapas, všetci na nás pozerali, ako na hlupákov) to prebehlo vcelku bezbolestne.Všetci ľudia sa rozbehli do hlavnej sály, aby si uchytili čo najlepšie miesto. Moja mama bola medzi nimi. Bolo mi to veľmi smiešne. Ale vďaka nej sme sedeli v druhom rade, hneď za novinármi a fotografmi.Peter Lipa starší otvoril BJD a žúr sa mohol začať.17 – ročný Gábor Bolla a jeho „spoludžezníci“ boli naozaj skvelí, ale „hudbomriavky“ som pocítila až pri vystúpení zoskupenia Beefólk z Rakúska. Hlas trombónistu a speváka Helgiho Hrafna Jonssona, znel ako spev éterickej lesnej víly, kríženej s Bjork, podporený „fakt hustým“ sprievodom saxofónu, flauty, mandolíny, huslí, akordeónu, basgitary, bicích atď. Veľkolepé, inšpiratívne, strhujúce. Keď som si cez prestávku išla kúpiť pivo, hovorila som si, že to najlepšie som práve videla a že ma dnes večer už nič tak silno nezaujme. Omyl.Nils Landgren a jeho Funk Unit ma dokonca zodvihli zo stoličky. Takú „funky náladu“ som nezažila ani na žúre medzi svojimi rovesníkmi. „Starouši“ v sále (a ja tiež) tancovali ako o dušu na ich funky pesničky. Páčila sa mi kombinácia hip – hopu a džezu, ktorá bola podľa mňa veľmi odvážna, ale perfektná. Keď Nils Landgren sedel na pódiu a hompáľajúc nohami spieval poslednú pieseň Thank you for the music, stretli sa naše pohľady. Usmiala som sa, zodvihla som vztýčený palec (to ako že boli jednička) a dala som mu „rešpekt“ tak, ako to robia chalani z Kontrafaktu (zavretou päsťou pravej ruky si pobúchate na ľavej strane hrude). Žmurkol na mňa a keď sa lúčil s publikom, urobil presne to isté. Možno si to gesto nikto nevšimol, ale ja som vedela, že Nils Landgren je pre mňa odteraz „brácho“. David Sanborn, bol pre väčšinu publika pravdepodobne hviezdou večera. Pre mňa nie. Pán Sanborn hral síce na saxofón ako diabol, mňa však viac zaujal Don Alias, starý černošský perkusionista. Za nami sedel pán Berky Mrenica s manželkou, ktorá skonštatovala, že vyzerá presne ako ich dedko. Tak som ho v hlave začala volať Dedko. Dedko hral na perkusie s oduševneným výrazom v tvári. Lial sa z neho pot, mal zavreté oči a chvíľami sa tváril, ako by ho tie úžasné zvuky boleli. Pochopila som, čo znamenal výrok filozofa Levinasa, keď povedal, že skutočnú lásku precítime cez bolesť. Bolesť v tvári Dona Aliasa hovorila, že hudbu skutočne miluje. Mňa bolelo, že sme mali lístky iba na jeden deň bratislavských džezových dní.Na ceste domov som si neodpustila poznámku, že som si všimla, ako tam na mňa všetci ľudia čumeli. Mamina sa zasmiala a povedala: „Vieš, dvadsaťročné blondínky v druhom rade na džezovom koncerte tak často nevidieť.“Možno nie, ale viem, že odteraz aspoň jedna blondínka na džezové koncerty bude chodiť veľmi často.K. Ábelová a Mirka Ábelová /ako hosť/

Katarína Ábelová

Katarína Ábelová

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

47 ročná podbnikateľka Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu